Filmen met een Canon 5D mark II en III

Het filmen met DSLR-camera’s (spiegelreflex) is begonnen toen de Canon EOS 5D Mark II op de markt kwam. Deze ontwikkeling is zo populair dat het zelfs de eigen video-divisie van Canon zwaar beconcurreert. De beeldkwaliteit die met DSLR-camera’s kan worden geproduceerd is veel beter dan de kwaliteit die men met conventionele camera’s kan bereiken. In veel opzichten verslaat een DSLR-camera zelfs de veel duurdere broadcast-camera’s.

 

 

Kwaliteit
De overweldigende kwaliteit komt voor een groot deel door de grootte van de beeldsensor. De ”fullframe” sensor van de Canon EOS 5D Mark II en III zijn vele malen groter dan de sensor die in videocamera’s wordt gebruikt. Zelfs als je de duurdere broadcastcamera’s bekijkt met drie sensoren wordt deze verslagen door de grote beeldsensor van de Canon. Daarbij komt dat je met het filmen op DSLR een groot scala aan betaalbare kwaliteitsobjectieven kan gebruiken.

Nadelen
Omdat DSLR-camera’s in de basis ontwikkeld zijn om mee te fotograferen, loop je ook tegen een aantal beperkingen aan. Afgezien van de ergonomie zijn de opties voor het opnemen van audio beperkt. Ook in de Canon EOS 5D Mark III die (in tegenstelling tot de Mark II) wel een koptelefoonuitgang heeft, kan niet direct de professioneel gebruikte XLR-kabels geprikt worden. Dit kan worden opgelost door een apart audio-opnameapparaat te gebruiken. Door het gebruik van verschillende objectieven en randapparatuur gaat het filmen minder snel en flexibel. Voor elk shot zijn meer handelingen nodig en moet meer worden nagedacht dan bij professionele videocamera’s.

Conclusie:
De Canon EOS 5D Mark II en III leveren verbluffende kwaliteit die iets meer tijd kost maar de investering meer dan waard is. Bij sommige projecten is een conventionele videocamera nog steeds de beste optie.

In ons portfolio staan verschillende projecten die met een Canon EOS 5D Mark II zijn gefilmd:
Sizz – Apps we love
– Reportage en Commercial De Postkamer
Basis Commercial Van de Bunt